introductie

Welkom op de site van Gesina Liedmeier. GL is veelzijdig kunstenaar en ambachtsvrouw. Ze bouwt historische strijkinstrumenten, speelt viola da gamba en zingende zaag, snijdt beelden in hout en andere materialen, doet conserverings- en restauratiewerk aan historische instrumenten en beelden, schildert met historische technieken, illustreert en geeft les in diverse verbanden. Rode draden in haar werk zijn haar belangstelling voor geschiedenis, haar ambachtelijke vaardigheid en haar grote verbeelding. Ze geeft de voorkeur aan oude technieken en materialen, niet omdat het moet, maar omdat het zoveel oplevert.

Levensloop
Gesina werd geboren in Horssen, Gelderland in 1966 Meer »
als derde dochter van een leraar geschiedenis en lerares klassieke talen . Als kind leerde ze zichzelf blokfluit spelen en kreeg klassiek gitaarles. Ze tekende en knutselde graag, maakte bijzondere kantknipsels in papier en schreef verhalen.

Na haar gymnasiumopleiding studeerde ze viola da gamba aan de conservatoria van Lyon, Frankrijk  en Den Haag, Nederland. Haar leraren waren F. Borstlap, M. Mueller en W. Kuyken.

Ze speelde in vele produkties en formaties en is sinds de oprichting lid van gambaconsort the Spirit of Gambo.

Na haar muziekstudie leerde ze historische instrumentenbouw in West Dean College, Engeland en bij P. Jaquier in Cucuron, Frankrijk. Particuliere fondsen ondersteunden haar onderzoek naar oude viole da gamba in de collecties van Nuernberg, Lissabon en Den Haag. Haar integriteit en zorgvuldigheid werden in het gemeentemuseum Den Haag op prijs gesteld en sinds 1998 doet ze regelmatig conservatiewerk voor de collectie muziekinstrumenten van dat museum.

Haar eerste deelname aan tentoonstellingen van historische instrumenten in Berlijn, Parijs en London leverde meteen veel opdrachten op voor de bouw van viole da gamba en sindsdien is er altijd een wachtlijst geweest. Haar viole da gamba hebben doorgaans een milde, warme klank, ze zoekt naar laagte in het geluid, naar een brede, volle klank in plaats van een hoge, krachtige. Comfort is voor Gesina als speler een vanzelfsprekend aandachtspunt.

Ze ontwikkelde haar beeldsnijtechniek door het snijden van kopjes voor de instrumenten. Haar beeldende kracht was groter dan ze in de kopjes kwijt kon en zo ontstond steeds meer vrij houtsnijwerk, beletteringen, marionetten en zelfs een hobbelpaard. Haar houtsnijwerk is ver voorbij technisch knap en verfijnd, het ontroert.

In 2010 deed Gesina de museumschool in museum het Catharijneconvent, Utrecht. Haar leraren daar waren Lukas Stofferis en Mischa Leeflang. Ze leerde de beginselen van het schilderen met tempera, vroege olieverftechniek en polychromie. Ze voelt zich als een vis in het water met deze technieken. Het gebruik van houten panelen, warme lijmen, schaven en schraapstalen, pigmenten, harsen en olieen ligt voor de hand in een atelier waar viole da gamba worden gebouwd. Gesina kent deze materialen en gereedschappen door en door.

Het illustreren is een recente ontdekking, voor een educatief muziekproject op lagere scholen (M=K, muziekschool Druten) maakte Gesina de tekeningen.

« Minder



Naar boven ^