introductie

Welkom op de site van Gesina Liedmeier. 

Visie

Ontroering, troost, gelaagdheid. Gesina wil raken en zo de levensstroom voeden, ruimte maken voor resonantie.

Gesina heeft voelsprieten en ervaren handen, die  ze met liefde en toewijding inzet. Natuurlijke bescheiden materialen worden omgezet naar krachtige en verfijnde vertolkers van verhalen. Die vertolkers kunnen muziekinstrumenten zijn, of beeldsnij- of schilderwerk, en meestal een combinatie. Ze put daarbij uit haar grote kennis van historische technieken, omdat dat zoveel oplevert. Haar werk is hoogwaardig en relativerend, verfijnd en rauw tegelijk, gelaagd en intrigerend en ontroert.

Gesina is meester op meerdere terreinen: al 25 jaar maakt ze historische strijkinstrumenten op bestelling, in het bijzonder viola da gamba en de voorlopers van dit instrument. Ook als professioneel bespeler van de viola da gamba is ze actief.

Daarnaast maakt ze verfijnd beeldsnijwerk en schildert ze. Vaak is het canvas een gebruiksvoorwerp: denkt u aan een juwelenschrijntje, een reliekhouder, gesneden belettering, een sieraad. Gesina werkt graag in opdracht. Ze leeft zich in in de opdrachtgever,  gaat op zoek naar wat raakt. Zo helpt ze een persoonlijk verhaal te ontdekken en brengt dat dan tot uitdrukking  in een uniek object.

Wat mensen zeggen over het beeldsnijwerk:
- Gesina durft onorthodoxe keuzes te maken (T. L.)
-De wezens in haar sculpturen,  de dieren, en soms de landschappen of abstracte vormen onthullen hun kwetsbaarheid en daarin zit hun allergrootste schoonheid (F. L.)
-‘Kunst’ met een hoofdletter. En toevallig zit dat vast aan iets. (L. M.)
-Het werk van Gesina Liedmeier altijd vitaal en onconventioneel. Over de disciplines heen voelt men steeds dezelfde vormdrift, humaan, pretentieloos expressief en sensueel. Het is nooit glad en altijd gelaagd. Het is geworteld in traditie en ambacht maar tilt het naar een heel persoonlijke belevenis. (T. B.)
-Gesina' s  benadering is speels en humor is nooit ver weg. Verstilde landschappen en luchtige personages in gelaagd schilderwerk dat blijft ademen.
-Altijd balanceert Gesina behendig en overtuigend op het randje tussen verfijning, schoonheid en volmaaktheid enerzijds, en het afstotende, schurende, aards lompe, onaffe anderzijds. Ik vermoed dat haar werk daarom blijft intrigeren, voor haarzelf en voor ons toeschouwers. Wat een geluk dat we nooit uitgekeken hoeven raken. (M. M.)
-After so many years deeply involved in the act of giving love and shape to these honest materials, Gesina has arrived to that stage of handworking natural mastership. (A. A.)









Levensloop
Gesina werd geboren in Horssen, Gelderland in 1966 Meer »
als derde dochter van een leraar geschiedenis en lerares klassieke talen . Als kind leerde ze zichzelf blokfluit spelen en kreeg klassiek gitaarles. Ze tekende en knutselde graag, maakte bijzondere kantknipsels in papier en schreef verhalen.

Na haar gymnasiumopleiding studeerde ze viola da gamba aan de conservatoria van Lyon, Frankrijk  en Den Haag, Nederland. Haar leraren waren F. Borstlap, M. Mueller en W. Kuyken.

Ze speelde in vele produkties en formaties en is sinds de oprichting lid van gambaconsort the Spirit of Gambo.

Na haar muziekstudie leerde ze historische instrumentenbouw in West Dean College, Engeland en bij P. Jaquier in Cucuron, Frankrijk. Particuliere fondsen ondersteunden haar onderzoek naar oude viole da gamba in de collecties van Nuernberg, Lissabon en Den Haag. Haar integriteit en zorgvuldigheid werden in het gemeentemuseum Den Haag op prijs gesteld en sinds 1998 doet ze regelmatig conservatiewerk voor de collectie muziekinstrumenten van dat museum.

Haar eerste deelname aan tentoonstellingen van historische instrumenten in Berlijn, Parijs en London leverde meteen veel opdrachten op voor de bouw van viole da gamba en sindsdien is er altijd een wachtlijst geweest. Haar viole da gamba hebben doorgaans een milde, warme klank, ze zoekt naar laagte in het geluid, naar een brede, volle klank in plaats van een hoge, krachtige. Comfort is voor Gesina als speler een vanzelfsprekend aandachtspunt.

Ze ontwikkelde haar beeldsnijtechniek door het snijden van kopjes voor de instrumenten. Haar beeldende kracht was groter dan ze in de kopjes kwijt kon en zo ontstond steeds meer vrij houtsnijwerk, beletteringen, marionetten en zelfs een hobbelpaard. Haar houtsnijwerk is ver voorbij technisch knap en verfijnd, het ontroert.

In 2010 deed Gesina de museumschool in museum het Catharijneconvent, Utrecht. Haar leraren daar waren Lukas Stofferis en Mischa Leeflang. Ze leerde de beginselen van het schilderen met tempera, vroege olieverftechniek en polychromie. Ze voelt zich als een vis in het water met deze technieken. Het gebruik van houten panelen, warme lijmen, schaven en schraapstalen, pigmenten, harsen en olieen ligt voor de hand in een atelier waar viole da gamba worden gebouwd. Gesina kent deze materialen en gereedschappen door en door.

Het illustreren is een recente ontdekking, voor een educatief muziekproject op lagere scholen (M=K, muziekschool Druten) maakte Gesina de tekeningen.

« Minder

Gesina Liedmeier

Gesina Liedmeier

Naar boven ^